Choď na obsah Choď na menu
 


Bazár oblečenia pre dospelých

26. 11. 2014

Hovorí sa, že šaty robia človeka. Dokonca je aj rozprávka o Cisárových nových šatách. Odkedy je ľudstvo ľudstvom, odievame sa a krášlime textilom. A tak vznikla  móda a jej trendy. Vývoj v tejto oblasti sa datuje už od jaskynných malieb na stenách našich pravekých predkov. Od zvieracích kožušín sme s ľahkosťou storočí prešli k ľahším a vzdušnejším ľanovým a konopným látkam obohateným krojovou výzdobou. Tie sa však využívali viac - menej v minulosti, v  rodinách hospodáriacich roľníkov. Samozrejme na kráľovských dvoroch prežívali to isté, no v luxusnejšej podobe, ktorá siahala hlboko do peňaženiek panstva. Netrvalo historicky  dlho a prišla Coco Chanel a jej módne návrhy šiat. Oblečenie ľudí  dnešnej doby sa teda  opäť posúva vo svojich hraniciach  dopredu. Ľudí všeobecne, no hlavne nežnejšie pohlavie, stále láka vízia páčiť sa. Samozrejme, tieto riadky patria  ženskému pohľadu na krásu odevov. No každá doba si  prináša i svoju daň a má i druhú stranu mince. Realita toho - čo je pekné, je i finančne náročné, nás  odrádza od toho kúpiť si to, čo sa nám páči. V skratke sa tento dejinný pohľad neutíchajúceho záujmu o náš zovňajšok  javí vlastne zaujímavo. No a to, že do svojich peňaženiek siahame historicky hlboko,   pokiaľ ide o odievanie sa, to je neodmysliteľnou súčasťou života i nás. To, že móda samotná a nielen ona, ale i vzťah k praktickosti nesmie byť iba nedosiahnuteľnou métou pre mnohých v nelichotivých finančných možnostiach dnešných dní, - to podnietilo nápad miestneho odboru Matice slovenskej zorganizovať burzu oblečenia  –  ako artiklu tohto druhu  pre dospelých v našom meste. Tak sa zrealizovalo to, čo vlastne v meste chýba. Dobrý nápad, niekoľko šikovných rúk, ústretovosť zo strany vedenia mesta Poltár poskytnúť priestory a ochota zabezpečiť  potrebné zo strany matičiarov, to všetko padlo na úrodnú pôdu. Vďaka peknému počasiu sa akcia konala 27. júla pod holým nebom pred Domom kultúry. Na rozložených stoloch sa začali objavovať textílie so symbolickými cenami a maličká dušička predávajúcich sa premenila na patričný záujem obyvateľstva.  Kúpiť kvalitné oblečenie za dve eurá, obuv za päť  alebo kompletný oblek za desať eur, to sa len tak nevidí. Podujatie tohto druhu sa stretlo s pozitívnou odozvou. Samozrejme ponúkaný tovar limitovali veľkostné miery a nie každý zákazník mohol byť uspokojený. Väčšina si však prišla na svoje a žiadala si ďalšiu podobnú akciu. Matica slovenská a jej miestny odbor zase trafili terč do čierneho.

 

 

 

Rastislav Boško                                                                      14.08.2014